Menu Sluiten

De innerlijke criticus, een saboteur van zelfliefde.

Heb jij ook zo’n stemmetje in je, die voornamelijk negatief tegen jou praat? Die zich kritisch opstelt en dingen tegen je zegt die jou niet helpen om jezelf echt lief te hebben. Dit stemmetje wordt ook wel de innerlijke criticus genoemd. Hij zorgt ervoor dat jij de lat steeds hoger legt, dat je perfectionisme nastreeft, dat je jezelf niet goed genoeg vindt en blijft piekeren. Ook kan het zijn dat jij sterk de gewoonte hebt om snel een oordeel over jezelf of over anderen te hebben. Meestal gebeurt dit onbewust, dus heb je zelf niet in de gaten dat je dit doet. Het is zo’n gewoonte dat je niet eens stopt en denkt bij jezelf: ‘Is er niet een andere manier om te denken?’ Ook hier is de innerlijke criticus aan het werk.

Stel je voor dat je een opname af zou kunnen luisteren van hetgeen die innerlijke criticus de hele dag tegen jou zegt. Hoe zou dat dan klinken? Zou je luisteren naar negatieve overtuigingen over jezelf? Zinnen als ‘wat ben ik toch dom’, ‘ik ben niet goed genoeg’, ‘ik hoor er niet bij’, ‘niemand heeft interesse in mij’, ‘dit kan ik vast niet’, ‘dit verdien ik niet’, ‘wat ben ik toch ook een kluns’, ‘mijn mening is niet belangrijk, ik ben niet belangrijk’, ‘ik ben dik, lelijk, klein etc.’. Jouw innerlijke criticus bemoeit zich de hele dag met jouw leven en zorgt ervoor dat je nooit écht van dingen kunt genieten. Die stem staat jouw zelfliefde gigantisch in de weg!

De ontwikkeling van deze saboteur.

Na je geboorte sta je volledig onbevangen, verwonderd en open in de wereld. Tot het moment dat er iets engs gebeurd of iemand je pijn doet. Je voelt je dan afgescheiden van de ander en zoekt bescherming. Wanneer je opgroeit ga je gaandeweg ook steeds meer de mening van anderen overnemen en jezelf aanpassen aan anderen. Dit doe je, onbewust, omdat je al snel aanvoelt dat er dan positief op je wordt gereageerd. Het geeft je het gevoel dat je leuk wordt gevonden, dat je erbij hoort, dat je dan van je gehouden wordt, dat je beschermd wordt en ga zo maar door. Hier begint het ontstaan van onze innerlijke criticus.

Negatieve zelfpraat.

Wanneer je veel klaagt en zelfmedelijden hebt, alsof het lijkt dat je het fijn vind om te zwelgen in negatieve gedachten, is de kans heel groot dat jij je constant focust op negatieve gedachten. Dat jouw innerlijke criticus een enorm podium heeft met daarbij nog eens een microfoon zodat al deze negatieve zinnen goed bij je binnen kunnen komen. ‘Waarom heb ik dit nu weer gedaan’, ‘ze vinden me vast niet leuk’, ík ben het niet waard om van te houden’, ‘hij vindt die andere vrouw vast veel leuker’, ‘ik ben écht slecht’. Allemaal negatieve gedachten, die overigens NIET waar zijn.

Je kunt je voorstellen dat deze innerlijke criticus, wanneer deze regelmatig aan het woord is, een belemmering is voor jouw groei. Hij saboteert continue jouw zelfliefde. Hij houdt je klein en negatief. Hoe kun je van jezelf houden als je een stemmetje hebt die je steeds naar beneden haalt, die altijd negatief is, en veel dingen in het leven verkeerd laat lijken.

Tijd voor een goed gesprek.

Het bewust worden van jouw eigen innerlijke criticus is de eerste stap om deze weer los te kunnen laten. Wanneer je gaat luisteren naar wat jij tegen jezelf zegt, wanneer jij je bewust wordt van jouw innerlijke criticus, bewust van deze zelfkritiek zet je een goede stap om jouw leven voorgoed anders te gaan ervaren. Door deze negatieve zelfpraat om te buigen naar opmerkingen die jou wel een goed gevoel geven, waar je wel van groeit, zul jij veel positiever in het leven kunnen staan.

Graag deel ik een oefening met je om je wat op weg te helpen om meer zelfliefde te gaan ervaren en die saboteur wat minder mondig te maken.

Positieve affirmaties.

Deze oefening gaat over het uitspreken van affirmaties. Een affirmatie is een gedachte die je door herhaling steeds meer gaat geloven. Die zich door herhaling in je leven gaat manifesteren. Zoals je door de jaren heen steeds meer negatieve gedachten bent gaan geloven, wordt het nu tijd om alleen nog maar positieve gedachten in je leven toe te laten.

Ik hou van jou!

Begin vanaf nu elke dag met een begroeting naar jezelf in de spiegel. Kijk jezelf aan en zeg hardop tegen jezelf  “Ik hou van jou!” Je zult misschien denken, oh nee, dat ga ik niet doen! Dat is niets voor mij! Wat een slechte oefening! Vooral in het begin is het voor veel mensen heel moeilijk om zichzelf in de spiegel diep in de eigen ogen te kijken. Het roept vaak veel weerstand op. Contact maken met jezelf is door de tijd heen heel ongemakkelijk geworden. Mijn advies: doe het maar gewoon en ga na verloop van tijd ervaren dat het écht werkt! Dat je de woorden die je tegen jezelf zegt, ook diep van binnen gaat voelen.

Na deze ochtendbegroeting neem je iedere gelegenheid aan, zodra je een spiegel ziet, om deze liefdesboodschap naar jezelf te herhalen. Spreek het hardop uit als het kan, zeg het liefdevol in jezelf wanneer de plek hier minder geschikt voor is.

Wanneer je dit een aantal dagen achtereen hebt gedaan en je er een beetje aan gewend bent geraakt voeg je er de volgende boodschap aan toe: “ik ben de moeite waard”. Wanneer je deze twee boodschappen steeds tegen jezelf blijft herhalen, voed jij jezelf met zelfliefde.

Positieve zelfpraat.

Wanneer je gewend bent geraakt aan het uitspreken van positieve affirmaties kun je allerlei negatieve zelfpraat die de innerlijke criticus over je uitstort zelf gaan ombuigen naar positieve, omgedraaide gedachten. Een aantal voorbeelden hiervan zijn: “Ik ben trots op je”, “Ik mag er zijn, met alles wat bij mij hoort”, “het hoeft niet perfect, goed is goed genoeg”,  “mijn mening doet er toe”, “ik mag voor mezelf opkomen”, “doe de dingen in je eigen tempo”,  “ik mag om hulp vragen”. Maar ook “ik laat de behoefte om mezelf te bekritiseren los!”, “Ik laat de behoefte om anderen te bekritiseren los”.  Kijk maar eens wat jij kunt gebruiken om jouw innerlijke criticus wat stiller te krijgen. Wanneer je jouw innerlijke criticus los gaat laten, zul je echte verandering gaan ervaren in jouw leven. Het helpt je om meer zachtheid naar jezelf te vinden.

Kritiek laat je verschrompelen, je krijgt een terugtrekkende beweging. Het versterkt de overtuiging dat je niet goed genoeg bent. Het haalt zeker niet het beste uit jou naar boven. Positiviteit laat je groeien, je krijgt een beweging naar buiten. Je opent jezelf. Je laat jezelf zien. Je komt weer in verbinding met jouw Innerlijke Kracht. (ik begin deze woorden altijd met een hoofdletter omdat deze woorden voor mij staan voor IK, jouw pure zelf die jij diep van binnen bent).

Deze oefening vraagt om commitment, volhouden en oefenen. Na verloop van tijd wordt het steeds makkelijker en wordt het misschien zelfs wel een dagelijkse routine, dat zou geweldig zijn!

Individuele begeleiding.

Wil jij ook graag op een meer ontspannen manier omgaan met je eigen gedachten en oordelen. Wil jij meer zelfliefde gaan ervaren? Wil jij graag een basishouding ontwikkelen waardoor je bewuster, met meer zelfliefde en zelfacceptatie in het leven staat? Kun je hierbij wat hulp gebruiken? Voel je welkom voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek! Klik hier voor een eerste stap.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.