Menu Sluiten

Hoeveel ben jij waard?!

Je hebt het in eerste instantie misschien niet zo in de gaten, maar de vraag ‘hoeveel ben jij waard’ komt heel vaak, in allerlei vormen terug. Veel mensen, zowel jong als oud, hebben een issue met hun zelfvertrouwen en hun zelfwaardering.

De impact daarvan zie je dan terug op diverse momenten in een leven. Het speelt een rol in relaties. Hoe goed kun jij jezelf daarin staande houden? Hoe geef jij je grenzen en behoeften aan? Het speelt ook een rol wanneer het gaat om je gezondheid, luister jij voldoende naar je lichaam, durf je ‘Nee’ te zeggen wanneer jouw lichaam aangeeft dat het rust nodig heeft? Maar ook in werksituaties; Hoe onderhandel je over salariswensen of voor jou belangrijke voorwaarden voor je nieuwe baan, kun je nee zeggen tegen een collega? En tot slot nog een hele belangrijke: Hoeveel ben je bereid in jezelf te investeren als je zelfwaardering laag is? Want in jezelf investeren is de eerste belangrijkste stap richting zelfvertrouwen. Ik geloof erin dat iedere investering in jezelf, altijd de beste investering is. Wat je ook doet of wilt gaan doen om jezelf beter te leren kennen en een betere versie van jezelf te worden. Of liever nog: Om weer te worden wie je altijd al was: De onvervalste versie van jezelf. Vóór de conditioneringen die gedurende je leven zijn ontstaan. Want dat is meestal het probleem onder het probleem. Je voelt op dit moment niet helemaal wie je werkelijk bent, maar degene die je bent geworden door alle ervaringen in jouw leven en de betekenissen die je (onbewust) aan die ervaringen hebt gegeven. Dit onbewuste stuk in jezelf bepaalt voor een groot deel hoe jij kijkt naar jezelf en hoe jij op dit moment in het leven staat. 

De investering kan in eerste instantie eenvoudig zijn. Er zijn allerlei dingen die je kunt doen om je zelfwaardering te verhogen. Onderstaand een aantal handige tips waar je nu al concreet zelf mee kunt beginnen! Misschien moet je even wennen aan de manier waarop je met jezelf om leert gaan maar geloof me, het werkt!

1. Gebruik affirmaties

Om je zelfwaardering te verhogen moet je om te beginnen stoppen om tegen jezelf te zeggen dat je niet de moeite waard bent. Zodra je jezelf betrapt op een dergelijke gedachte zeg je tegen jezelf: ‘Gedachte ga weg, Ik ben wie ik ben en ik ben de moeite waard, ik doe er toe!’ Begin elke ochtend met jezelf liefdevol te begroeten in de spiegel! Kijk jezelf aan en zeg: ‘Goedemorgen +je naam, wat ben je vandaag weer mooi, het wordt vandaag vast weer een mooie dag!’. In het begin voelt dit heel vreemd en lukt het misschien niet eens om jezelf zo in de spiegel te begroeten, maar hoe vaker je dit herhaalt hoe beter en sneller het werkt. Je hebt jezelf jarenlang verteld dat het anders was, (en dat werkte toch ook?!) dus het vraagt wat tijd, moeite en aandacht om dit om te buigen. 

2. Zet je negatieve gedachten om in versterkende gedachten

Een andere manier om je zelfwaardering te verhogen is je bewust te worden van het volgende: Door middel van je gedachten creëer je je realiteit. Want een van de basiswetten in ons universum is dat alles waar je energie in steekt, de neiging heeft om groter te worden. Dat betekent dat negatieve gedachten een negatieve realiteit opleveren. Daar word je uiteraard niet gelukkig van. Dus zet een wachter bij je negatieve gedachten en buig ze om in het tegenovergestelde. Betekent dat dat positief denken alles in een keer oplost? Nee. Maar alles wat je aandacht geeft groeit, dat geldt dus ook voor een positieve kijk op jezelf!

3. Fake it till you make it

Dit is wellicht een voor jou vreemde tip om je zelfvertrouwen te verhogen: Doe alsof je vol zelfvertrouwen bent. Je hoeft je nog niet zo te voelen om wel dat resultaat te bereiken. Energie heeft zoals ik net aangaf, de neiging aandacht te volgen. Dus als je je vol zelfvertrouwen gedraagt, zal je gevoel uiteindelijk volgen. Dus recht je schouders en sta rechtop. Dat alleen al verandert je gevoel.

4. Tover een (glim)lach op je gezicht

Een nagenoeg instant manier om je zelfwaardering te verhogen is: Lach, glimlach, trek in ieder geval je mondhoeken omhoog. Je hoeft je niet blij te voelen om dat te doen. Toch als je je schouders naar achteren trekt en rechtop gaat zitten of staan en je mondhoeken om hoog trekt, ga je je anders en steviger voelen. Alleen al die glimlach doet iets in je lijf, waardoor je je anders gaat voelen. Dus gun jezelf de hele dag jouw eigen lach. Ik nodig je van harte uit eens de proef op de som te nemen en te voelen wat er in je gebeurt als je dit doet. (En let ook op wat het met je omgeving doet!)

5. Neem een wilsbesluit dat jij er toe doet!

Om je zelfwaardering blijvend te verhogen zul je ook een wilsbesluit moeten nemen: Kies ervoor en besluit bewust dat jij vanaf nu jezelf de moeite waard gaat vinden. Niemand anders kan dat voor jou doen. Daarmee zeg ik niet dat het besluit nemen direct betekent dat alles verandert. Maar het betekent wel dat jij jezelf gaat corrigeren op het moment dat je eerder jezelf volkomen automatisch ondermijnde en naar beneden haalde. Misschien zul je nog enkele of vele keren vallen. Maar dat is oké. Als je iedere keer maar weer opnieuw opstaat met de gedachte: De volgende keer ga ik…. Het volhouden daarvan maakt dat je uiteindelijk je patroon definitief doorbreekt. En het gebeurt regelmatig dat juist op het moment dat je denkt: Ik leer het nooit,  je de volgende keer, je besluit dat je jezelf de moeite waard vindt, op tijd in je bewustzijn krijgt en je anders kunt reageren. Die moedeloosheid is in mijn ervaring de aankondiging dat de verandering eraan komt (transformatiepunt). Dus gun jezelf dat proces en houd vol!

6. Zorg goed voor jezelf

Je zelfwaardering verhogen gaat niet zonder goed voor jezelf te zorgen. Als je van jezelf vindt dat je er niet zo leuk uitziet, maak dan eens een afspraak voor een kleur- en kledingstijladvies. Ga naar de kapper en laat je een nieuwe coupe aanmeten. Als je van jezelf vindt dat je er goed uitziet, straal je dat ook meer uit. Net zoals je met jouw gedachten je uiterlijke werkelijkheid creëert, zo hebben je uiterlijke omstandigheden ook weer invloed op hoe je je voelt.

7. Waardering en complimenten

Laat je zelfwaardering verhogen door complimenten in ontvangst te nemen. En geef zoveel mogelijk complimenten en waardering aan anderen en neem de complimenten en waardering die aan jou is gericht dankbaar in ontvangst. Complimenten en positieve aandacht voor een ander maakt de ander blij, waardoor je dat ook weer terug  ontvangt. Het kan soms nodig zijn om je hier bewust van te worden. Want nogal wat mensen met een lage zelfwaardering hebben de neiging complimenten niet in ontvangst te nemen, maar weg te wuiven. Misschien herken je het wel: Iemand zegt dat je een leuke outfit aan hebt. En in plaats van dank je wel te zeggen, zeg je: Oh, dat was maar een uitverkoopje… Niet doen! Door complimenten te geven en te ontvangen zet je de universele wet van geven en ontvangen in werking. Door complimenten te weigeren onderbreek je die stroom van (positieve) energie en zorg je niet goed voor jezelf.

8. Accepteer dat er is, wat er is 

Hoe dubbel het wellicht ook klinkt, om je zelfwaardering te verhogen zul je moeten accepteren dat je vandaag bent wie je bent en dat je morgen iemand anders kunt zijn. Een grote verstoorder voor je geluk en hoe je jezelf voelt is weerstand bieden aan dat wat het leven je brengt. Daarmee zeg ik niet dat je overal blij mee moet zijn. Je mag best de behoefte hebben en actie ondernemen om er iets aan te doen. Maar weerstand bieden aan wat zich aandient, levert alleen maar energieverlies op. Het helpt je niets, want het wordt er niet anders van. Sterker nog: Als je veel energie in de weerstand steekt, zul je meer van dit soort ervaringen uitnodigen in je leven. Het is in feite het verschil tussen pijn en lijden. Waarbij pijn in ons leven onvermijdelijk is. Maar het is ons verzet, ons nee tegen de pijn die het lijden veroorzaakt.

9. Begin met het einde voor ogen

Iedere verandering, dus ook het verhogen van je zelfvertrouwen begint door het einde voor ogen te hebben. Vraag je maar eens af wat voor stoel een timmerman gaat maken zonder dat hij een ontwerp heeft? Zorg daarom dat je beeld, geluid en gevoel hebt bij wie je (wel) wilt zijn. Vermijd daarbij zoveel mogelijk beeld, geluid en gevoel van wie je niet wilt zijn. Sta met dit positieve toekomstbeeld op en ga er mee slapen. Stel je voor hoe je werkelijkheid eruit ziet wanneer deze is zoals jij graag wilt dat hij is. Doe dit bewust vlak voor en na het slapen. Dit zijn dé momenten om dit soort veranderingen in je onbewuste te krijgen. 

10. Het hele leven is één groot experiment

Verheug je op alles wat er komen gaat en stel je open voor alle mogelijkheden en de keuzes die je hebt. Uiteindelijk is heel ons leven een groot experiment. Vele van die experimenten mislukken en een aantal slagen. Het feit dat een experiment mislukt, betekent niet dat jij daarmee mislukt bent. Zie het als een mogelijkheid om te groeien. Leer trouw te zijn aan wie jij bent en wie jij wilt zijn. En kom je er voor jezelf even niet uit? Schroom dan niet om hulp in te schakelen!

Een belangrijke sleutel is volhouden! Mocht jij ondanks deze tips blijven worstelen met je zelfwaardering of je zelfvertrouwen dan wil ik je graag verder persoonlijk begeleiden. Je bent van harte welkom voor een gratis kennismakingsgesprek.  

Hoeveel vind jij jezelf waard?! Gun jezelf om te groeien naar jouw eigen authentieke mooie zelf! 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.