Menu Sluiten

Gewoon moe, teveel stress of toch een burn-out?

Een tijdje geleden vroeg iemand met chronische stressklachten aan mij “hoe weet ik nu of ik een burn out heb?”

Wanneer je een burn-out hebt dan is je lichaam letterlijk ‘opgebrand’. De energievoorraad is op, leeg. Het lukt dan ook bijna niet meer om voldoende bij te tanken waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt. Je voelt je altijd moe, doodmoe. Moe van te veel moeten, moe van de spanning, moe van het onbegrip, moe van het uitzichtloze. Allemaal zaken die als ze te lang duren je energievoorraad steeds verder uitputten. Het begint met stress die chronisch wordt. Dit zorgt ervoor dat  je je fysiek, mentaal en emotioneel steeds slechter gaat voelen. Een burn out is de eindfase van langdurige chronische stress.

Vroeg of later krijgen nogal wat mensen in hun carrière te maken met een burn-out. En anders komen ze er wel dicht in de buurt. Als je baan of andere verplichtingen je fysiek en emotioneel compleet opslokken en dat lang genoeg door gaat (weken, maanden en soms wel jaren) kom je op het punt dat je zoveel stress en spanning in je systeem hebt opgebouwd dat je slachtoffer wordt van burn-out.  Als je weet wat de symptomen van een burn-out zijn, kun je ze gemakkelijker en vooral eerder herkennen. Gelukkig ontwikkelt een burn-out zich geleidelijk en in fases. Dat geeft je de gelegenheid om het op tijd te ontdekken en maatregelen te nemen. Wees je vooral bewust van hoe je je voelt. Let goed op wanneer en waar jij stress en spanning ervaart in je lichaam en je leven. Helaas luistert niet iedereen naar die signalen tot het te laat is ze te negeren en je compleet stil komt te staan.

Fysieke symptomen van een burn-out:

  • Hoofdpijn
  • Slaapproblemen
  • Buikklachten
  • Chronische vermoeidheid
  • Spier- en gewrichtspijn
  • Hoge bloeddruk
  • Terugkerende verkoudheden
  • Plotselinge schommelingen in je gewicht

Emotionele symptomen van een burn-out:

  • Apathie
  • Frustratie
  • Depressie
  • Boosheid
  • Negativiteit of cynisme
  • Niets meer echt leuk vinden
  • Risicovol gedrag vertonen
  • Emotioneel vlak
  • Snel geïrriteerd

Als je veel van deze symptomen herkent, wordt het tijd voor de nodige veranderingen. Je kunt om te beginnen je baas of iemand van HR voorleggen dat het nodig is om wat druk van de ketel te halen, door werk te delegeren, deadlines te veranderen of werk af te stoten. Je zult echt nee moeten leren zeggen! 

Misschien denk je dat het jou niet gaat overkomen. Jij voelt je sterk en je vindt het misschien ook allemaal onzin. Tóch kan het ook jou overkomen. Misschien wel juist jou. Mensen die in een burn-out terechtkomen zijn vaak heel betrokken medewerkers die graag het beste willen voor het bedrijf. Je hebt ‘m ook niet zomaar te pakken. Langdurige stress, ontstaan doordat je te weinig regelvrijheid had of je onvoldoende gehoord voelt maakt dat je je uitgeblust voelt. Uitgeblust, hopeloos, moe en gefrustreerd. 

Het is belangrijk dat je het risico op burn-out kent en tijdig herkent, want voorkomen is écht beter dan genezen. Uit eigen ervaring weet ik dat je in een burn-out periode vaak te moe bent om de eerste stap te doen richting hulpverlening. Ook weet ik dat het écht essentieel is om er sneller en op een goede manier uit te komen.

Hulp zoeken is een vorm van gezonde zelfzorg!

Misschien vind je het lastig om hulp te zoeken, omdat je beter kunt helpen dan hulp ontvangen. Maar ook daarin zit je dan in de val. Hoe eerder je leert goed voor jezelf te zorgen en hulp ontvangen waar jij het niet meer zelf kunt, des te sneller wordt de kwaliteit van je leven weer beter. En of dat nu bij mij is of bij een ander, vind iemand waar jij je goed bij voelt. Waarbij je je begrepen, gehoord en gezien voelt! Dat is echt super belangrijk! In veel gevallen wordt zo’n traject door je werkgever vergoed. Zij hebben er namelijk ook alle belang bij dat jij weer zo snel mogelijk op een gezonde manier aan het werk bent. Dus neem de eerste stap en laat je begeleiden in de volgende stappen die jou leiden naar een krachtig, gezond en energieker leven. Doe het vandaag nog!

CISAE
Average rating:  
 0 reviews

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.