Menu Sluiten

Wintertijd

Ieder seizoen heeft zijn eigen sfeer en energie. Dit is vooral heel mooi zichtbaar in de natuur om ons heen. Vanuit de verstilling in de winter bouwt de natuur energie op. De stille kracht vormt blaadjes. De lente is een uitbundige periode van zaaien en de zomer zet alles in volle groei en bloei. De nazomer zorgt voor rijping en in de herfst is het tijd om te oogsten. De uitbundige energie van de afgelopen tijd maakt plaats voor zachtere energie. De natuur bereid zich weer voor op de komende winterperiode. Het blad valt van de bomen en zorgt voor voeding en energie voor moeder aarde. Op deze manier kan de stille oerkracht in het voorjaar weer volledig ontluiken. 

Met het ingaan van de wintertijd zetten we definitief een punt achter de zomer. Op dit moment laat de herfst zich in zijn volle glorie zien, ruiken en voelen. Deze tijd van het jaar wordt door veel HSP’s met gemengde gevoelens beleefd.

Schoonheid.

Een hele mooie en belangrijke eigenschap van hooggevoelig-zijn is de intense beleving van de schoonheid van de natuur. Wanneer je hooggevoelig bent kun je dus in de meeste gevallen ontzettend genieten, met heel je hart en ziel, van de prachtige kleuren die je op dit moment in de natuur ziet. Je wordt enthousiast van de vele noten en vruchten die je tijdens een wandeling tegenkomt. Kastanjes, eikeltjes, beukennootjes, in de herfst is de grond ermee bezaaid. Tot zoverre lijkt de herfst échte een seizoen om van te houden.

Toch is er ook een keerzijde aan deze periode, zeker wanneer je hooggevoelig bent. De dagen worden korter, de herfstbuien en de gedachte aan een lange koude winter kunnen serieus invloed hebben op jouw energiepeil. Veel HSP’s voelen zich in deze periode vermoeid of uitgeput, zelfs somber of depressief. Een groot aantal sleept zich elk jaar door de herfst en winter heen.

Stapje terug. 

Wij als mens zijn onderdeel van de natuur. Het is dus niet zo vreemd dat wanneer de natuur van seizoen wisselt, wanneer we van zomer- naar wintertijd gaan, dit ook op ons van invloed is. Zeker wanneer je hooggevoelig geboren bent. Het is daarom belangrijk dat jij, net zoals je dat bij de bomen, dieren en planten ziet, jouw ritme aanpast. De energie van de herfst is anders dan die van de zomer. De zomer is veel meer naar buiten gericht, veel actiever. In de herfst is het tijd om een stapje terug te doen. Jouw energie weer wat meer naar binnen te richten. Wanneer je in de herfst op de energie van de zomer door blijft gaan, dan put je jezelf uit. Hierdoor daalt jouw energieniveau. Het is dus belangrijk om hier alert op te zijn. Pas je aan, aan het nieuwe seizoen.

Tot voor een paar jaar terug herken ik mezelf volledig in het bovenstaande. Elk jaar zo vanaf augustus merkte ik vaak al aan mijn stemming dat het najaar voor de deur stond. Ik had er een hekel aan gekregen, aan de herfst. Kon nauwelijks genieten van al het moois wat de natuur liet zien. Het was voor mij onverklaarbaar hoe ik dan moest knokken om mijn energieniveau in balans te houden. Waarom ik me dan opeens zo somber kon voelen. Inmiddels weet ik dat dit kwam omdat ik geen rekening hield met mijn eigen natuurlijke ritme. Ook de schommeling en afname van gelukshormonen speelden hierbij een belangrijke rol. Mijn negatieve gevoel van de herfst werd hierdoor elk jaar bevestigd.

Gelukshormonen is een populaire term voor de wetenschappelijke naam, neurotransmitters. Dit zijn belangrijke stofjes die ervoor zorgen dat de hersenen (zenuwcellen) hun werk kunnen doen. Nu zul je denken wat heeft dat met hoogsensitiviteit te maken. Ik zal het je uitleggen. Het centrale zenuwstelsel van een HSP werkt nét iets anders dan dat van een niet-HSP. Hierbij spelen de neurotransmitters, serotonine en dopamine een belangrijke rol. Wanneer je een tekort hebt aan neurotransmitters dan krijg je vaak veel problemen, met name op het gebied van het ervaren van geluk, energie, seksualiteit, slaapkwaliteit en concentratie. Serotoninetekort wordt ook in verband gebracht met een laag zelfbeeld en het ervaren van weinig zelfvertrouwen. Een tekort aan dopamine zorgt voor emotionele labiliteit, en in ernstige gevallen voor de ontwikkeling van een depressie.

Inmiddels is de herfst voor mij één van de mooiste seizoenen van het jaar geworden. Zeker als het gaat om de prachtige kleuren in de natuur, de heerlijke geuren in het bos, het lekkere eten, de knusse avonden, het van buiten naar binnen gaan.

Vijf tips voor een heerlijk najaar!

Graag deel ik met jou enkele tips waarmee jij je beter kunt afstemmen op het seizoen en zo meer energie hebt en plezier kunt beleven nu de wintertijd weer ingaat.  

Tip 1     Maak er een feestje van!

Hoe wij kijken naar en denken over bepaalde dingen heeft een grote invloed op ons. Onze overtuigingen en de hierbij horende gedachten en gevoelens spelen een grote rol in hoe we dingen beleven. Wanneer je de gewoonte hebt (zoals ik dat een aantal jaren geleden ook had) om de herfst bij voorbaat ‘het ergste seizoen van het jaar te vinden’, of je een ontzettende hekel hebt aan de kortere dagen en het vallen van het blad, dan verlaag je automatisch ook jouw energieniveau. Alles wat je aandacht geeft groeit. De negatieve gedachten over de herfst kosten energie, terwijl je dat nu juist zo nodig hebt.

Richt je aandacht bewust op de leuke dingen van de herfst. Want ja, die zijn er ook zeker!! Maak er een feestje van. Zorg ervoor dat je huis gezellig en warm is. Creëer momenten waarop jij écht geniet, ga uitgebreid in bad, maak een herfststukje voor op tafel. Koop een mooie potchrysant of bereid een lekkere pompoensoep. Kruip lekker op de bank met een boek, een warme deken en een kop thee. Steek mooie kaarsjes aan en richt je aandacht weer eens volledig op jezelf. Geniet van de weldaad die de herfst jou biedt.

Tip 2     Meditatie

Ik kan niet vaak genoeg vertellen hoe belangrijk mediteren is, zeker voor een HSP. Mediteren heeft een positief effect op je energie, op je lichaam en geest. Je bent veel meer dan je fysieke lichaam, je gedachten en je gevoelens. Je hebt je ziel, jou Innerlijke Kracht, wie jij diep van binnen bent. Van daaruit straal je energie uit. Dit is jouw energieveld, jouw aura. Door te mediteren kan de energie in jou en in jouw energieveld vrijer stromen. Dagelijks mediteren draagt bij aan een goede gezondheid en wordt door steeds meer mensen ontdekt. Zoals je gaat hardlopen of aan fitness doet om je lijf fit te houden, train je met meditatie je mind, of je gedachten. Het zorgt voor geestelijke ontspanning. Je lichaam komt volledig in ruststand waardoor je milder wordt in jouw gedachten en emoties.

Tip 3     Activeer jouw lichaamseigen gelukshormonen

Geluk is een complex samenspel van onder meer verschillende lichaamshormonen. Graag geef ik je een aantal voorbeelden waardoor jij invloed kunt uitoefenen op jouw lichaamseigen gelukshormonen.

  • Licht: bij blootstelling aan daglicht komt er meer van het feelgood-hormoon serotonine vrij. Zorg ervoor dat je elke dag minstens dertig minuten in de buitenlucht doorbrengt. Dit maakt je niet alleen gelukkiger, maar het versterkt ook jouw immuunsysteem.
  • Sport: iedereen weet dat sporten gezond is. Het maakt bepaalde hormonen vrij. Of je nu een workout doet, een rondje gaat rennen of mountainbiken. Het is goed voor jouw welzijn wanneer je regelmatig sport. Het is ook prima wanneer je kiest voor een sport of beweging met een wat zachtere energie. zoals yoga, Tai Chi of wandelen. Het belangrijkste is dat jij iets kiest wat je echt leuk vind, iets wat bij jou past. Zo houd je het beter vol en geniet je ook van de activiteit zelf. 
  • Aanrakingen: bepaalde hormonen reageren heel sterk op de nabijheid van anderen. Heb je geen partner, doe jezelf dan eens een massage cadeau of knuffel lekker met je huisdier.
  • Voeding: een eetpatroon dat rijk is aan eiwitten en koolhydraten kan bijdragen aan de hormoonbalans in je lichaam en zo een positief effect hebben op je gelukshormonen. 
  • Ontspanning: negatieve stress is vergif voor je welzijn. Probeer dus bewust te ontspannen in je dagelijks leven bijvoorbeeld door een meditatie. Doe ademhalingsoefeningen of houd een dagboek bij. Een bezoek aan de sauna kan ook een geweldig positief effect hebben.
  • Lachen: ook al valt er niets te lachen, je kunt je geluksgevoel beheersen door jezelf in een goed humeur te brengen. Kijk grappige filmpjes op internet, zet een comedy aan op Netflix, omring je met mensen die een prettige en lichte energie hebben. Lachen heeft op vele manieren invloed op je lichaam. Het kan stress verminderen en de activiteit van dopamine, serotonine en endorfine positief beïnvloeden.

Tip 4     Volg jouw bioritme

Wanneer je goed luistert naar je lichaam zul je merken dat je in de herfst vaak eerder slaap krijgt. Wanneer je jouw lichaam volgt en je jouw ritme wat aanpast door bijvoorbeeld een half uurtje eerder naar bed te gaan, dan zul je daar enorm profijt van hebben. Je voelt je de dag erna veel energieker en wordt misschien zelfs al wel voor de wekker wakker. Probeer je dagindeling en bedtijden zo aan te passen dat je meebeweegt met jouw natuurlijke bioritme. Wanneer je dit volgt zul jij je veel energieker voelen.

Tip 5     Maak contact met de natuur

Wanneer je buiten in de natuur bent versterk je het contact met jouw eigen natuur, met wie jij diep van binnen bent. Je laat makkelijker stress en spanning los en je laadt jezelf en jouw energiereservoir weer op. Probeer in de herfst tijd en ruimte te maken om naar buiten te gaan. Een heerlijke boswandeling is een echte booster voor jouw energielevel. Waar je dan ook buiten bent, probeer je bewust te zijn van de kleurenpracht die je ziet. De bomen in de straat, de planten in je tuin, de bos bloemen op tafel of de planten in je huis. Fleur je huis, balkon of tuin(tafel) op met wat herfstbloeiers en geniet bewust van de uitbundige herfstkleuren.

Heb je de mogelijkheid om naar het bos of een natuurgebied te gaan, kijk dan eens of je daar een meditatie kan doen. Onder een boom, of op een bankje in het park. Mediteren in de natuur en contact maken met jouw energie en jouw Innerlijke Kracht werkt heel erg versterkend en beschermend voor lichaam en geest.

Mocht je ondanks deze tips toch moeite blijven houden met jouw energieniveau, blijf je somber of overprikkeld? Lukt het maar niet om uit de worsteling te komen waar jij op dit moment in zit? Weet dan dat je bij CISAE van harte welkom bent voor individuele begeleiding. Ik houd wekelijks ruimte in mijn agenda om mensen te ontvangen die nieuwsgierig zijn wat CISAE voor hen kan betekenen. In een vrijblijvend gesprek leren we elkaar een beetje kennen en kan ik je vertellen hoe jij weer in contact kunt komen met jouw Innerlijke Kracht waardoor jij weer vol energie, gelukkig in het leven kunt staan. Lijkt je dat wat? Klik dan hier voor het maken van een afspraak, voel je welkom!

Ben je toe aan een extra energiebooster, een heerlijke dag ME-time? Geef jezelf een mooi cadeau en schrijf je in voor de workshop: Mijn HSP en IK.

Wil je voortaan dit soort berichten automatisch ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan maandelijks het nieuwste blog en overige interessante informatie! 

 

1 Comment

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.